Výchova a vzdělání
Výuka na škole bude prováděna podle vzdělávacího programu č. j. 16847/96-2 Základní škola.
1. ročník a v letošním roce i 2. ročník – ŠVP „Radostná škola“ Základní škola Troskotovice.
Vyučující se budou řídit osnovami s příslušnými metodickými pokyny ,budou dodržovat rámcový program a využívat moderních metod a forem vyučování.
Práce v mateřské škole bude prováděna podle ŠVP mateřské školy , který je vhodně doplňován o činnost, která vyplývá z denního života vesnice, jednotlivých rodin i dětí. Jsou přidávána témata o kterých se mluví, která děti mohou zajímat, se kterými se setkávají ve svém životě.
POVINOSTI vyučujících při vyučování a výchově
Provádět výuku v duchu Motta „Radostně do školy, radostně ze školy“
1. Všechny vyučovací předměty vyučovat podle Vzdělávacího programu Základní škola a ŠVP. Originální nápady ve VV a PČ jsou vítány.
2.Využívat všech dostupných školních pomůcek, počítače, rádio, magnetofon, televizi, video nebo DVD
3.Nepřetěžovat žáky domácími úkoly. Ve středu nezadávat žádné domácí úkoly
4.Soustavně se věnovat nadaným a talentovaným žákům, individuálně přistupovat k slabším žákům
5.Vést žáky k pořádku – šatny, lavice, aktovky.
6.Dbát na estetický vzhled třídy.
7.Spolupracovat s PPP Znojmo z důvodu kvalitní práce s integrovanými žáky.
8.Během roku nacvičit kulturní program ke Dni matek.
9.Pozvat rodiče k návštěvě školy, dbát na informovanost rodičů.
10.Zaměřit se na soutěže se zaměřením na Tv a Vv
11.Snažit se porozumět každému žákovi,vyhovět mu, vyslechnou jeho názor, problém a podobně
12.Řídit se "Základní šestkou", která je součástí ŠVP :
1.Vytvářet radostné školní prostředí
2.Zdravě učit- mít radost z učení- každý žák si může najít ve škole to, co mu dělá radost, v čem může vynikat (zručnost, šikovnost ve sportu, pracovitost a podobně)
3.Naučit žáky radostně žít – Veselá mysl půl zdraví
4.Sportovat – mít radost z pohybu
5.Mít preventivní program – využívat volný čas, využívat aktivit k preventivní výchově - k radostným a smysluplným činnostem
6.Komunikovat s veřejností – vytvářet radostnou atmosféru mezi veřejností a školou – informovanost rodičů, občanů
Průřezová témata - zaměření vzdělávání a výchovy:
1. Osobnostní a sociální výchova
Snažíme se o co nejlepší vztahy mezi žáky:
Mezilidské vztahy
Vztahy v kolektivu třídy
Kolektiv celé školy
Vztahy mezi žáky MŠ a ZŠ
Vztahy ke starším lidem
Osobnostní rozvoj
Zvládání vlastního chování
Řešení konfliktů a zvláštních situací
Návyky duševní hygieny
Sociální rozvoj
Vztahy mezi žáky, vztahy učitel a žák
Komunikace – komunikační dovednosti
Sebe regulace – dovednost ustoupit, řešit konflikty, podřídit se, vést skupinu
Vytváření odpovědnosti, respektu, dovednosti rozhodovat se správným způsobem, podporovat a pomáhat správnou věc, být kritický
2. Výchova demokratického občana
- dodržování lidských práv a svobod, pravidel a zákonů ve společnosti
- vytváření hodnot – spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance, odpovědnost, ohleduplnost, ochota pomáhat mladším a slabším a potřebným
- respektování kulturních , etnických a jiných rozlišností
- občanská společnost a školy- demokratické principy
- občan a občanská společnost –respekt, spolupráce, nedorozumění
- obec jako základní jednotka samosprávy státu, společenské organizace a hnutí
3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- vztahy v Evropě, i ke světu – jsme Evropané
- rodinné příběhy, odkud kdo přichází, život dětí v jiných krajích, zemích, životní styl Evropanů, evropská historie, Evropská Unie
- Umělci, sportovci, vědci, spisovatelé, skladatelé, politici…..
4.Multifunkční výchova
- učíme žáka, aby si uvědomoval svoji identitu, tradice a hodnoty – rovnocennost všech etnických skupin a kultur – znalost cizího jazyka – nástroj dorozumění, význam celoživotního vzdělávání a poznávání
5. Enviromentální výchova
- člověk a jeho prostředí, podmínky života, péče o životní prostředí,
- ekosystémy – biosféra, mořské řasy,pralesy, kulturní krajina
- základní podmínky života – voda, půda, biologické druhy, lidská sídla
- problémy životního prostředí, vztahy k prostředí
NP Podyjí přichází do škol - program – únor 2010
6. Mediální výchova
Výběr literatury, novin a časopisů, pořady v televizi, práce s počítačem – využívání internetu ,vhodné a nevhodné, hodnotné a ty ostatní
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – bulvár, reklama - vhodná klamná, výběr slov, záběry a postřehy
Obsah faktický, fiktivní, pravidelné, nepravidelné uspořádání, jednoduchost, složitost, autor a jeho sdělení, hodnotový význam
- tvoření kritického pohledu na literaturu, tisk, radiokomunikační a telekomunikační sdělovací prostředky
Plán spolupráce ZŠ a MŠ
Tato spolupráce je usnadněna spojením těchto dvou organizací pod jedno ředitelství:
1.Vzájemná výpomoc při zajišťování plynulého chodu ZŠ a MŠ
2. Vzájemné využívání školních pomůcek, videa, televize, DVD přehrávač, interaktivní tabule, počítače, kopírky apod.
3. Vzájemná návštěva učitelek v zařízeních, pohovory o dětech předškolního věku a o plynulém přechodu dětí z MŠ do l. třídy ZŠ.
4.Účast učitelky MŠ při zápisu dětí do l. třídy ZŠ.
5.Společné akce: návštěva divadel organizovaných školou, společný školní výlet, společné kurzy plavání / akce využít k tomu, aby se žáci učili správně vycházet s mladšími a slabšími spolužáky. Uměli jim pomoci a podobně.
6. Společné mimoškolní aktivity - Drakiáda, sběr odpadových surovin, kulturní vystoupení (Mikulášská, Svátek matek...)
7. Dopravní výchova - p. Kondiolka ze SVČ v Pohořelicích, za účasti příslušníka policie
Mimoškolní činnost
Zájmové kroužky:
Dyslektický vedoucí: Vlasta Šujanová
Logopedická péče vedoucí: Vlasta Šujanová
Práce s počítačem vedoucí: Vráblíková, Šujanová
V odpoledních hodinách zajišťuje vhodné využití volného času práce ve školní družině.
Sportovní vedoucí: Vráblíková (bude pracovat hlavně v době před turnajem ve florbalu a malé kopané)
Jednotlivé akce, za jejichž organizaci zodpovídá ředitelka:
Návštěva divadelních představení
3x sportovní den
Kurz plavání pro všechny děti ZŠ a MŠ
Výstava bubáků z dýní – společně s MŠ
Drakiáda – společně s MŠ
Mikulášská
Předvánoční čas
Oslava Dne matek – nacvičení kulturního programu – společně s MŠ
1x sběr odpadových surovin v jarních měsících
Odběr tisku
Učitelské noviny
Moderní vyučování
Míša
Mateřídouška
Včelička - časopis pro MŠ
Prezentace školy
Podzimní výstavka - Bubáčci z dýní a jiného přírodního materiálu
Písemné a výtvarné příspěvky do Troskotovického kurýru
Pásmo - vystoupení k předvánoční akci „Mikulášská „
Nácvik kulturního programu ke Dni matek,
kulturní program na besedě s důchodci
Veřejná výstavka prací našich žáků
Účast v soutěžích
Příspěvky do webových stránek Obce Troskotovice
Účast v hodovém průvodu - tradiční krojované hody
Matematika:
Klokánek pro 4. a 5. ročník
Cvrček pro 2. a 3. ročník
Výtvarná výchova:
Ahoj z prázdnin
Požární ochrana očima dětí – výtvarná a literární soutěž – duben2008
Děti, pozor, červená – únor 2008
Soutěž dětských recitátorů:
Školní kolo – březen 2008
Péče o pracovní prostředí
Ředitelka zodpovídá za spolupráci s úřadem městyse. Společně zabezpečí tyto akce:
1.Provést aktuální drobné opravy – oprava dřevěného vybavení hřiště – pískoviště, domeček , plot
2.Dokončit opravy ŠJ, kuchyně - plán oprav ke splnění hygienických požadavků
3.Dokončení oprav kolem školy, oprava zídky, prostor zahrady
4.Zlepšit elektrické osvětlení ve ŠD
5.Napomoci starostovi městyse při přípravě projektu k získání dotace na fasádu, zateplení školy a výměnu oken
Spolupráce s rodiči
Pravidelné čtvrtletní schůzky s rodiči - chování a prospěch, hodnocení plánu práce
Jedenkrát v týdnu konzultační hodina pro rodiče: úterý 14.00-15.00 hodin (v případě nutnosti před vyučováním, po vyučování). Telefonní čísla – možnost se informovat, okamžitý kontakt
Rodiče mohou kdykoliv navštívit vyučování po předchozí domluvě s ředitelkou, s učitelkou.
Rodičům bude nabídnuta možnost navštívit kurzy plavání, které budou žáci navštěvovat v Plavecké škole Hustopeče.
Rodiče požádám o spolupráci při akcích: organizace Drakiády, sportovního dne – turnaj ve florbalu - ZŠ Jiřice, Troskotovice a Suchohrdly. Malá Olympiáda – soutěžení mezi malotřídními školami – skok do dálky snožmo z místa, běh na 50 metrů, hod do dálky, štafetový běh, malá kopaná - vždy se soutěží o putovní pohár, loni jsme se zúčastnili v Jiřicích, v letošním roce budeme pořadateli my.
Pomoc při pečení vánočního cukroví-šikovné maminky jsou vítány
Pletení velikonočních pomlázek – šikovní tatínci i maminky
Malování velikonočních vajec – šikovné maminky
Pomoc při sběru odpadového papíru
Kontrolní činnost
Výchovné využití vyučovací hodiny
Zařazení programu „Zdravé zuby“
Dodržování vzdělávacího programu - ŠVP v 1. a 2. ročníku, zavádět vhodně prvky vzdělávacího programu i do vyučování ostatních ročníků- činnostní učení, práce s chybou, individuální hodnocení, pokroky každého jednotlivce, vést k sebehodnocení, dodržování výchovných a vzdělávacích cílů, vést k praktickému využívání získaných znalostí.
Využívání pomůcek
Při výuce a výchově využívat každé možnosti k výchově ke zdravému způsobu života – odstraňování patologických jevů v kolektivu třídy , chování žáků různého věku v kolektivu třídy – problém spojených ročníků.Zavádět prvky zdravé výživy ve výchově a vyučování.
Zavádění prvků Preventivního programu/MPP/.
—————